Screenshot_1

Rady pro distanční vzdělávání předškoláků

Na co bychom se měli zaměřit ?

  1. Soustředění
    Co je pro školu velmi důležité, je soustředění. Alespoň chvíli by se dítě mělo umět soustředit
    na jednu věc i v rušném nebo hlučném prostředí.
  2. Vpravo, vlevo
    Kde je vpravo a kde vlevo – tohle je velmi dobré už spolehlivě ovládat. Jistou nesrovnalostí
    může být také to, když si dítě plete bříška písmen „d“ a „b“, což může naznačovat nějakou
    z poruch učení, ale v předškolním věku je na diagnózy ještě brzy.
  3. Motorika: Umět nakreslit kruh, čtverec, navlékat korálky
    Z jemné motoriky, kterou by dítě mělo ovládat, lze vyjmenovat nakreslení kruhu, čtverce,
    rovné čáry a vlnovky. Z těch jemnějších prací je fajn, když dítě umí navlékat korálky nebo
    drobné tvary lepit na papír a pracovat s prostorovou představivostí.
  4. Správný úchop tužky
    Na to dbají už učitelky ve školce, ale doma na to taky dohlédněte. Je dobré už mít osvojený
    správný úchop tužky, nejlépe se učit na trojbokých pastelkách a tužkách, protože odchylky se
    pak už v první třídě, ne-li déle, jen velmi špatně odstraňují a přeučují.
  5. Dovednosti pohybové!
    Aneb, aby nám to na tělocviku šlo! Výskok, skok přes švihadlo, hod, běh, stoj na jedné noze..
    však to znáte. Mrštnost a hbitost se cení.
  6. „Dobrý den, děkuji, prosím, na shledanou“
    Základní pravidla slušného chování by měla být už v malíčku. Chápeme stydlivost, ale sem
    tam je dobré ji překonat a naučit se, že za tato slůvka vám rozhodně nikde nikdo hlavu
    neutrhne.
  7. Pamatovat si viděné
    Pexesa nejlépe rozvíjí tuto schopnost. Něco vidíme, pak se to schová a my si pamatujeme, kde
    to bylo. Rozvíjení tohoto typu paměti a orientace je tou nejlepší předškolní přípravou.
  8. Pamatovat si slyšené
    Stejně tak je dobré, když dítě umí vyprávět něco, co právě slyšelo. Pohádku, informaci.
    Schopnost pamatovat si a potom interpretovat a vlastními slovy vyprávět slyšené je velmi
    důležitá pro školní zralost.
  9. Umýt, učesat a obléct!
    Tak tohle by mělo dítě zvládat samo: Alespoň to nějaké té svému věku přiměřené míry. Účes
    nebude dokonalý, boty se možná ještě za chvíli rozvážou, ale samostatné umytí a obsloužení
    se na wc je samozřejmostí.
  10. Kde bydlím a jak se tam dostanu?
    Mít základní povědomí o tom, kde žiju, co je okolo mého bydliště a jakým způsobem se tam
    dostanu, patří také k důležitým vědomostem. A také, co dělat, když se ztratím, za kým jít,
    komu zavolat a jak si bezpečně pomoci.
  11. Časová orientace
    Děti by už měly v předškolním věku mít i časovou orientaci v pojmech „dnes“, „zítra“,
    „včera“. A také jak se střídají roční období a čím se každé vyznačuje a v jakém ročním období
    se zrovna nacházíme, jaké bude následovat apod..
  12. Znát barvy!

    Tohle se děti učí celou školku. Znát barvy už asi umíte, takže bez obav můžete ke školnímu
    zápisu.

  13. Předčíselné představy
    Alespoň v hrubých základech by dítě mělo umět počítat alespoň do deseti a umět rozeznávat
    rozdíly mezi větším a malým množstvím. Víc se s tím trápit nemusíte. Přesněji to už naučí
    matematika.
  14. Psaní písmen
    S velkou pýchou se děti u zápisu mohou podepsat. Ještě to s písmeny není tak horké, ale znát
    alespoň některá, a zejména ta, ze kterých se skládá moje jméno – to proč ne, že? Někdy
    k tomu vedou děti už učitelky v mateřské škole a dá se tu již lehce poznat, kde třeba díky
    zrcadlovému otáčení písmen, mohou být v budoucnu problémy.
  15. Vzhledem k aktuální situaci nabízí nakladatelství NOVÁ ŠKOLA možnost bezplatného přístupu k interaktivní pracovní učebnici Zápis je tu až do 30. 4. 2021 – spustíte ji snadno zde. Publikace obsahuje základ, který by měl znát každý předškolák, a je pomocníkem v přípravě na blížící se zápis do 1. ročníku ZŠ. Aktuální informace o řadě pracovních učebnic z nakladatelství NOVÁ ŠKOLA pro MŠ jsou k dispozici na webu Předškolák.

Sdílet příspěvek:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email